poniedziałek, 24 listopada 2008

Stroje średniowiecznej kobiety - wstęp

Zanim przejdę do szczegółów mojej pracy postaram się przybliżyć jej temat i zainteresować nim przyszłych odbiorców, co jest jednym z moich priorytetów. Mam również nadzieję, że jeżeli kiedykolwiek będziecie zajmować się tematem takim lub mu podobnym, zerkniecie na tę stronę by sobie pomóc i w istocie tą pomoc tu znajdziecie. Liczę również na to, iż znajdzie się wśród odbiorców ktoś, kto po prostu będzie chciał poszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu z czystej ciekawości i że również taką ciekawość uda mi się zaspokoić.

„Na początku był Chaos” – tak można rozpocząć każdą prace, by pokazać, że nie miało się na nią pomysłu, że ogrom materiałów przerażał, że nie można było sklarować własnych myśli. Podobnie było ze strojami kobiety. W istocie, odnosząc się do Biblii (pamiętajmy, jak wielkie miała ona znaczenie dla kultury średniowiecza) na początku był chaos – później zaś stworzony został świat, a w nim nagi człowiek. Człowiekowi jego nagość nie przeszkadzała – do czasu. Popełniony grzech pierworodny zmusił go, by się odział i według mnie właśnie w tym momencie zaczyna się historia ubiorów, które niemniej jednak do czasów średniowiecza poddane zostały wielkiej ewolucji. Człowiek na początku dostrzegł jedynie wymiar praktyczny ubiorów, później zauważył, że to, co zakłada na swoje ciało wpływa na to jak postrzegają go ludzie i jak on widzi ich. Strój stał się elementem umożliwiającym rozpoznanie człowieka, jego fachu czy pochodzenia. Kobieta ze zbyt głębokim dekoltem i z kusą spódniczką zarówno w dalekiej przeszłości jak i dziś utożsamiana jest z „kurtyzaną”, jeśli zaś jej strój prezentuje się zupełnie przeciwne jest wiadome, że to kobieta skromna lub dobrze wychowana. Zaobserwowano także, że krój jest bardzo ważny, a tkaninę można dopasować do ciała rzeźbiąc w ten sposób sylwetkę lub podkreślając jej gabaryty.

Skąd jest czerpana wiedza na temat ubiorów? Chociażby z wykopalisk archeologicznych. Dostarczają nam one licznych materiałów – często bardzo zniszczonych, jednak dzięki staraniom specjalistów zostają one na nowo zmaterializowane (czy też zrekonstruowane) co sprawia, iż możemy podziwiać je w czasach nam współczesnych. Dzieła sztuki malarskiej stanowią kolejne bezcenne źródło wiedzy – szczegóły strojów kobiecych i ich bogate zdobienia zostały utrwalone na płótnach i po dziś dzień ukazują nam kunszt i misterność nie tylko pracy malarza, ale również średniowiecznych szwaczek. Na podobnej zasadzie czerpać wiedzę możemy z kolejnego i ostatniego już wymienianego przeze mnie źródła, jakim są pochodzące z omawianej epoki rzeźby.

Autor: Aleksandra Sowa

Poprawki: Ines Wrzesińska aka Ogóras

1 komentarz:

Ela Michałowicz pisze...

po tym wstępie wiem, że napewno tu jeszcze wrócę i przeczytam nastepne posty. jestem zaskoczona :) gratuluję lekkiego języka bo dzięki temu treści merytoryczne są najzwyczajniej przyswajalne! a - i wymyśliłyscie naprawdę ciekawy temat - według mnie jeden z nielicznych. ;]